سربرگ چیست؟

سربرگ، راهی آسان برای ثبت درخواست‌های اداری

در تمام ادارات و شرکت‌ها جهت انجام امور اداری و رسمی از ست اداری به‌ویژه سربرگ استفاده می‌شود. از جمله دلایلی که نشان می‌دهد اهمیت سربرگ چیست و چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد، برقراری ارتباط راحت میان کسب‌و‌کارهای مختلف است. ست اداری در طرح‌های مختلف چاپ و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ابتدای شروع هر کار، اولین ابزارهای مهم و مورد استفاده که سفارش داده می‌شوند، سربرگ و ست اداری است. تمام درخواست‌ها، پروژه‌ها، برنامه‌ها و... در سربرگ نوشته و توسط مسئولان مهر و امضا می‌شوند. احتمالا بارها به ذهن‌تان رسیده است که اهمیت استفاده از سربرگ چیست و چه لزومی دارد؟ در این مقاله قرار است کمی بیشتر به موضوع سربرگ و ویژگی‌های آن بپردازیم، پس تا پایان با ما بمانید.

 

سربرگ چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از اجزا مهم ست اداری، سربرگ است که در اغلب ادارات و مراکز تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پیشرفت علم گرافیک، سربرگ‌های اداری از ظاهری متفاوت و منحصر‌به‌فرد برخوردار می‌شوند و کاربران را به استفاده ترغیب می‌کنند. اما تا‌به‌حال به این فکر کرده‌اید که در یک ست اداری، کاربرد سربرگ چیست و چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

در پاسخ به کسانی که می‌پرسند نقش سربرگ چیست باید گفت، چاپ سربرگ اختصاصی اداری اغلب جهت نوشتن و ارسال نامه و مکاتبات رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سربرگ هر اداره یا سازمان با طرح لوگوی مخصوص به آن مورد چاپ می‌شود؛ بنابراین هر سربرگ هویت‌دهنده و معرف سازمان مد نظر خواهد بود. در‌واقع بسیاری از صاحبان مشاغل سربرگ را نوعی تبلیغات و بازاریابی برای تخصص خود می‌دانند.

مهم‌ترین اطلاعات درج شده روی سربرگ چیست؟ معمولا مهم‌ترین مشخصات حرفه مورد نظر از جمله لوگو و برند، آدرس، شماره تلفن و فکس، تاریخ، محل امضا و... روی سربرگ درج می‌شود. تمام مخاطبان شما با دیدن سربرگ به‌دنبال دریافت اطلاعاتی از کسب‌و‌کارتان هستند؛ بنابراین این برگه به ظاهر ساده قادر به معرفی تخصص شما در سطحی گسترده را دارد.

 

کاربردهای سربرگ چیست؟

کافی است به ادارات و سازمان‌های مختلف مراجعه و سربرگ‌های مورد استفاده هر کدام را با هم مقایسه کنید. هر اداره و سازمانی از سربرگی خاص که معرف خود اوست استفاده می‌کند. این یک ویژگی منحصر‌به‌فرد در هر مجموعه است که برای آن به‌عنوان یک امتیاز خوب به‌حساب می‌آید.

علاوه‌بر تبلیغات کسب‌و‌کار، صدور انواع نامه و اسناد رسمی، فاکتور، قرارداد و... به‌واسطه سربرگ صورت می‌گیرد. سربرگ سندیت و رسمی‌بودن کسب‌و‌کار را به مخاطب شما گوش‌زد می‌کند. هرآنچه در این برگه نوشته و امضا می‌شود، به‌صورت رسمی قابل قبول است؛ بنابراین یکی از ابزارهای ضروری در هر تخصص و حرفه به‌ویژه ادارات محسوب می‌شود.

 

مزایای استفاده از سربرگ چیست؟

از جمله مزایای سربرگ چیست که آن را به‌عنوان ابزاری برای تبلیغات و معرفی هر تخصصی به‌کار می‌گیرند. در میان اقلام ست اداری سربرگ از کاربرد بیشتری برخوردار است؛ به همین خاطر آن را در هر اداره، شرکت و سازمانی مورد استفاده قرار می‌دهند. در برخی مراکز شغلی نبود سربرگ مانع درست پیش رفتن کارها می‌شود؛ اما مزایای سربرگ چیست که آن را به چنین ابزار کاربری تبدیل کرده است؟

 

  • سربرگ قابلیت تبدیل یک مشتری بالقوه به مشتری بالفعل و ثابت شدن را دارد. در واقع این برگه اولین ابزار هویتی تخصص شما است که به دست مخاطب‌تان می‌رسد؛ بنابراین در انتخاب آن باید نهایت دقت را به‌کار گرفت. در طراحی و زیباسازی سربرگ باید نهایت دقت را به عمل آورد تا جذابیت بیشتری داشته باشد و مخاطب را جذب کند.
  • سربرگ به شناسایی تخصص شما کمک می‌کند. اگر قصد دارید بدانید که بهترین مزیت سربرگ چیست؟ این مورد بهترین پاسخ به شما است. در واقع سربرگ نقش معرف حرفه شما را به عهده دارد. با ثبت اطلاعاتی مانند لوگو، نام، آدرس، شماره و... روی سربرگ به شناسایی حرفه خود کمک کرده‌اید.
  • حفظ و افزایش امنیت مکاتبات اداری از دیگر مزایای کاربرد سربرگ است. سربرگ به‌صورت قانونی چاپ می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع سربرگ‌ها نه تنها مکاتبات اداری را آسان می‌کنند، بلکه امنیت آن‌ها را فراهم خواهند کرد. سربرگ یک ابزار قابل اعتماد و رسمی است که مکاتبات بین سازمان و ادارات مختلف را قانونی می‌کند.
  • سربرگ با دست‌به‌دست‌شدن در میان ادارات و سازمان‌های مختلف، مخاطبان ویژه را به خود جلب خواهد کرد؛ اما منظور از این مزیت سربرگ چیست؟ درواقع این ابزار با گشتن در میان اقشار مختلف، افرادی که به حرفه و تخصص شما نیازمند هستند را پیدا خواهد کرد. این مزیت به ترقی و پیشرفت کار شما کمک خواهد کرد.
  • دیگر مزیت سربرگ چیست که به ایجاد ارتباط قوی میان شما و سایر صاحبان مشاغل کمک می‌کند؟ بله برقراری رابطه‌ای منسجم و قابل احترام یکی از مزایای سربرگ به‌حساب می‌آید. در‌واقع کاربرد سربرگ نشان‌دهنده رعایت احترام و ادب به طرف مقابل شماست که این مورد خود موجب ایجاد ارتباط سالم و درست با سایرین خواهد شد.
  • جذب مخاطب با طراحی منحصر‌به‌فرد از دیگر مزیت‌های سربرگ به‌حساب می‌آید؛ اما منظور از این مزیت سربرگ چیست و چه فایده‌ای دارد؟ کافی است در طراحی سربرگ خود به شیوه‌ای خاص و متفاوت عمل کنید تا سربرگی زیبا و چشمگیر داشته باشید. این عامل موجب می‌شود تا همیشه از کسب‌و‌کارتان به‌خوبی تعریف و تمجید شود.


 سربرگ، راهی آسان برای ثبت درخواست‌های اداری

نکات مهم و قابل توجه در چاپ سربرگ چیست؟

اگر قصد چاپ سربرگ برای کسب‌و‌کار خود را دارید، توصیه می‌کنیم تا حتما در طراحی آن به جزئیات دقت کنید؛ اما منظور از طراحی درست و استاندارد سربرگ چیست؟ در ادامه بیشتر به این موضوع و نکات مهم طراحی سربرگ می‌پردازیم:

 

  • طراحی و اجرای نکاتی مهم درباره هویت شرکت بسیار مهم است و باید حتما رعایت شود. در واقع این مشخصات است که مخاطب را به شما جلب می‌کند؛ بنابراین در طراحی سربرگ حتما به ذکر و درج نکات مهم باید دقت کرد.
  • فونت و ابعاد مناسب متن در طراحی سربرگ بسیار مهم است. سعی کنید فونت و ابعاد آن را متناسب با ابعاد برگه انتخاب کنید. مناسب‌ترین فونت برای سربرگ چیست؟ فونت 10 یا 14 مناسب‌ترین و بهترین فونت برای سربرگ به‌حساب می‌آید. در طراحی سربرگ حتما باید سایز آن را مناسب و استاندارد انتخاب کرد؛ عدم رعایت این نکته موجب دل‌زده‌شدن مخاطب نسبت‌به حرفه شما خواهد شد.
  • در انتخاب رنگ برای سربرگ دقت زیادی به‌خرج دهید. در طراحی سربرگ اغلب از رنگ‌های تیره استفاده می‌شود که هم زیبایی خاصی دارند و هم رسمی هستند. حتما این نکته را مورد توجه قرار دهید؛ چراکه رنگ مناسب، هویت بصری خاصی از شما در ذهن مخاطب ایجاد خواهد کرد و در جذب یا دفع او تاثیرگذار است.
  • تا جایی که ممکن است از شاخصه‌هایی که گرافیکی هستند استفاده نکنید؛ چراکه این کار کیفیت سربرگ شما را پایین خواهد آورد و مانع خوانا بودن نوشته‌ها خواهد شد.
  • در طراحی سربرگ حتما باید شماره‌نامه، تاریخ و پیوست درج شود؛ چراکه این برگه اغلب در مکاتبات اداری و مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سه مورد در‌صورتی‌که برای یک سربرگ استفاده نشود می‌توان آن را به‌صورت قانونی رد کرد؛ چراکه این نوع سربرگ از سندیت چندانی برخوردار نیستند.
  • طراحی درست و استاندارد کمک می‌کند تا چاپ سربرگ با هزینه کم و به‌صرفه انجام شود. در واقع با طراحی درست و ایده‌های قابل قبول می‌توانید سربرگ‌هایی حرفه‌ای را مورد استفاده قرار دهید.

 

شاخصه‌های چاپ سربرگ چیست؟

شاخصه‌هایی که در چاپ سربرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، در تاثیر آن بر ذهن مخاطب بسیار حائز اهمیت خواهند بود. ابعاد و ظاهر آن می‌تواند یک کسب‌و‌کار را به‌خوبی معرفی کند یا موجب تضعیف آن شود. به انواع ابعاد و کاغذهای مورد استفاده در ساخت سربرگ که در ادامه به آن‌ها اشاره می شود دقت کنید:

  • سربرگ 80 گرمی تریر: این نوع کاغذ که نازک‌ترین نوع کاغذ است که اغلب در چاپ سربرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کاغذ اصولا به‌صورت چهار رنگ و همین‌طور سرچسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا سربرگ‌های تولید‌شده با این نوع کاغذ در ابعاد A4 وA5 یا کوچک‌تر تولید می‌شوند.
  • انتخاب گرماژ مناسب برای کاغذ یکی دیگر از شاخصه‌های مهم در چاپ سربرگ شمرده می‌شود. گرماژ کاغذ براساس نحوه استفاده از سربرگ تعیین می‌شود. درصورتی‌که کاغذ سربرگ در پرینتر قرار گیرد باید از کاغذی با گرماژ نسبتا پایین استفاده کرد؛ درغیر این‌صورت کاغذهای با گرماژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • شاخصه جنس کاغذ برای سربرگ چیست و باید چگونه باشد؟ در تهیه و چاپ سربرگ بهتر است از کاغذهایی با جنس‌های کتان، تحریر و کرافت استفاده شود. این کاغذها بسته به نوع و کارکردی که دارند در گرم‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • معمولا سربرگ را در قطع A4 مورد استفاده قرار می‌دهند که اغلب در مکاتبات اداری به‌کار می‌رود. درصورتی‌که سربرگ جهت نوشتن معرفی نامه یا برخی مکاتبات کوتاه اداری به‌کار رود، از سربرگ‌های با قطع A5 استفاده می‌شود.
  • ظاهر کاغذ سربرگ در جذابیت آن از تاثیر بالایی برخوردار است. کاغذهای بافت‌دار یا با طرح‌های فانتزی و امروزی که گرماژی بالای 100 داشته باشند، مخاطب را به راحتی جذب می‌کنند. توجه به مطالبی که قرار است روی کاغذ سربرگ درج شود در انتخاب نوع و چگونگی سربرگ موثر خواهد بود. برای مثال هدف از سربرگ ارائه پیام تبریک به یک شخصیت حقوقی یا حقیقی است، در این‌صورت سربرگ بافت‌دار با گرماژ بالا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
  • براساس نوع نیاز و بنا به خواسته سفارش دهندگان سربرگ‌ها را در رنگ‌های مختلف از جمله سیاه و سفید یا رنگی چاپ می‌کنند. اغلب کاربران چاپ رنگی سربرگ را ترجیح می‌دهند؛ چراکه قادر است تا به‌خوبی جزئیات برگه و رنگ لوگو یا سازمان را نشان دهد. علاوه‌بر این چاپ رنگی از قابلیت بالایی در جذب مخاطب برخوردار است.
  • از دیگر شاخصه‌های مهم در چاپ سربرگ چیست؟ ساده‌بودن. بله هر چقدر که سربرگ شما ساده‌تر باشد، متن اصلی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و به حاشیه نخواهد رفت.
  • طراحی مناسب مکان لوگو، نام و امضای ارائه‌کننده خدمات همگی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در تولید سربرگ به‌حساب می‌آیند. در واقع چاپ یک سربرگ مناسب زمانی تکمیل می‌شود که از طراحی معقول و استانداردی برخوردار باشد.

 

کلام آخر

ست اداری یکی از مهم‌ترین ابزارهای مودر استفاده در هر اداره و سازمانی به حساب می‌آید. یکی از مهم‌ترین اقلام در هر ست اداری سربرگ است؛ اما سربرگ چیست؟ این برگه مهم و استاندارد علاوه‌بر راحت‌ترکردن مکاتبات اداری نوعی تبلیغ برای هر تخصص و حرفه محسوب می‌شود. استفاده از سربرگ کمک می‌کند تا در حرفه خود به‌عنوان فردی متخصص شناخته شوید. نظم‌دهی به کسب‌و‌کارها از ویژگی‌های مهم هر کسب‌و‌کار محسوب می‌شود.

جهت چاپ سربرگ فوری مناسب می‌توانید از مجموعه شبکه چاپ کمک بگیرید. این مجموعه کمک می‌کند تا در مدت زمانی کوتاه سربرگ مورد نیاز خود را برای کسب‌و‌کارتان مورد استفاده قرار دهید. چاپ افست با سرعت بالا، چاپ باکیفیت، گارانتی چاپ، تکرار چاپ با قیمت مناسب رقابتی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت، سرعت بالا در تحویل کار و... از جمله خدماتی هستند که مجموعه شبکه چاپ به شما عزیزان ارائه خواهد داد.

 

 


 سربرگ، راهی آسان برای ثبت درخواست‌های اداری



2022-10-20 14:10:18

سربرگ/ سربرگ_اداری/ ست_اداری


فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست