عوامل موثر در طراحی پوستر

 عوامل موثر در طراحی پوستر

طراحی و چاپ  پوستر را می توان ماحصل دوستی هنر با کسب و کار دانست. جایی که هنرمندان و طراحان به کمک مشاغلی آمدند که نیاز داشتند با زبان بی زبانی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. طراحی پوستر گرچه قدمت طولانی داشته اما همچنان در بین ابزارهای نوین تبلیغاتی حرفی برای گفتن دارد. شما می توانید تاثیرات خدمات طراحی و چاپ  پوستر را از قرن ها پیش تا همین الان که پس از چندتا سرچ به شبکه چاپ رسیده اید، مشاهده کنید.

جذابیت و تنوع در طراحی پوستر افزایش پیدا کرده، اما رسالت آن همچنان دست نخورده باقی مانده است:

«انتقال پیام»...

نوع پیامی که قرار است انتقال یابد بر عهده تبلیغ کننده و چگونگی انتقال پیام بر عهده طراح خواهد بود. زیرا ابزار طراحی پوستر و همچنین خلاقیت "انتقال پیام" در دستان طراح است.

اگر شما یک طراح هستید و برای افزایش دانشتان در زمینه طراحی و چاپ پوستر به این صفحه آمده اید، یا صاحب کسب و کاری هستید و می خواهید پیرامون طراحی پوستر تبلیغاتی بیشتر بدانید، به شما تبریک می گوییم! زیرا به آدرس درستی آمده اید.

همراه ما باشید...

طراحی پوستر یعنی چی؟

طراحی پوستر یعنی " طراح با صاحب یک کسب و کار در ابتدا آشنا شده و سپس با شناختی که از خدمات و اهداف آن کسب و کار به دست می آورد، دست به طراحی مجموعه ای می زند که بتواند خواسته های آن تبلیغ کننده را روی یک کاغذ گلاسه پیاده کند. به این فرایند، طراحی پوستر می گویند."

 

و اما پوستر یعنی چی؟

پوستر یعنی " منِ کاغذِ طراحیشده که به دیوار چسبیده یا از جایی آویزان شده ام، یک پیام برای شما دارم. پیام من این است که...".

تفاوت تمام طراحی پوسترها در «که...» است، زیرا آن سه نقطه کاملا مربوط می شود به شخص یا ارگانی که درخواست طراحی پوستر داده.

نوع پیام و خواسته تبلیغ کننده برای ما زیاد مهم نیست زیرا مشاغل گوناگون و موسسات مختلف، هرکدام اهداف و پیام خاص خودشان را در زمان طراحی پوستر پیاده می کنند. تمرکز ما بیشتر روی عوامل موثری است که در زمان طراحی پوستر به کمک ما می آیند.

اگر می خواهید با این عوامل موثر آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید...

 

نکات طراحی پوستر  

برای آنکه طراحی پوستر شما بتواند توقعات تبلیغ کننده را براورده سازد، نیاز به رعایت یک سری نکات دارد. لذا در این بخش با آموزش طراحی پوستر همراه شما خواهیم بود.

 

  • گویا بودن: اولین نکته ای که می بایست در زمان طراحی پوستر به آن توجه کنید، گویایی در انتقال پیام است. شما یک پوستر را طراحی می کنید تا با مخاطب ارتباط برقرار کرده و پیامی را به او برسانید. پس باید به صورت واضح و شفاف شده این کار را انجام دهید.

مخاطب قرار است با مشاهده پوستر شما ترغیب به انجام کاری شود، قرار نیست معما حل کند!

  • کادر مناسب: سنجیده و مهندسی شده عمل کنید. کادری را انتخاب کنید که مناسب محتوا و موضوع شما باشد. همچنین از تمام فضایی که کادر شما در اختیارتان قرار داده استفاده کنید ولی این بدین معنا نیست که هیچ جای خالیای باقی نگذارید!

کادری که انتخاب می کنید به محلی که قرار است پوستر شما نصب شود هم مرتبط خواهد بود.

  • جلوه بصری: امروزه در طراحی پوستر تبلیغاتی عمدتا از تصاویر استفاده می شود و کمتر می بینیم که در طراحی پوستری از توضیحات و نوشته های چند خطی استفاده شود. البته نوشتن توضیحات در زمان طراحی پوستر توصیه نمی شود زیرا کسی فرصت، زمان و حوصله خواندن توضیحات شما را ندارد، اما بهتر است برای انتقال سریع پیام، بیشتر از تصاویر استفاده نمایید.

اینکه تصویر شما چه مقدار قدرت انتقال پیام داشته باشد، برعهده ی طراح خواهد بود.

  • رنگ آمیزی: شاید حساس ترین بخش طراحی پوستر همین قسمت باشد. اول از همه رنگی که انتخاب می کنید باید متناسب با محتوا و موضوع شما باشد. شما نمی توانید از رنگ های شاد و جیغ برای موضوعات جدی یا دغدغه های اجتماعی استفاده نمایید. همچنین نمی توانید رنگ های تیره و خاکستری را برای کودکان به کار ببرید. علاوه بر این ها، طراح باید با علم رنگ شناسی آشنا بوده و تضاد و تطابق رنگ ها با یکدیگر را به خوبی بشناسد.

رنگ ها دارای انرژی های مختلفی بوده که هرکدام می توانند تاثیرات خاص خودشان را روی مخاطب بگذارند. لذا در این لحظه است که اهمیت ارتباط رنگ آمیزی با موضوع طراحی پوستر مشخص می شود. فراموش نکنید که رنگ ها به تنهایی حامل پیام هستند. پس چه بهتر که پیام محتوای شما با پیام رنگی که به کار برده اید، همسو باشد.

توصیه شبکه چاپ به شما این است که یک رنگ واحد استفاده نمایید. به کار بردن رنگ های مختلف، باعث شلوغی کار شده و مخاطب را سر در گم می کند.

  • تایپوگرافی (فونت): در همین ابتدا بگوییم که بیشتر از 2 فونت استفاده نکنید. به کار بردن بیش از 3 فونت در طراحی پوستر باعث شلوغی کار شده و کمکی به انتقال پیام و ترغیب مخاطب نمی کند.


 عوامل موثر در طراحی پوستر

همچون سایر مواردی که در بالا ذکر کردیم، فونت و مدل نوشتاریای که به کار می برید، می بایست متناسب و هم راستا با موضوع و محتوای شما باشد. بدیهیست که برای موضوعات تبلیغاتی بهتر است از فونت های فانتزی و جذاب استفاده نمایید. اما توجه داشته باشید جذاب و فانتزی بودن به معنای عجیب و غریب بودن نیست. از فونتی استفاده نکنید که مخاطب مجبور باشد نوشته های شما را رمزگشایی کند، و از طرفی آنقدر ساده نباشد که بیننده فکر کند کتاب مدرسه جلویش باز شده!

  • مختصر و مفید: پیش تر هم گفتیم که در طراحی پوستر باید تا حد امکان از اضافه گویی بپرهیزید و اصل مطلب را بیان کنید. بعضی طراحان از این هم فراتر رفته و برای طراحی پوسترشان فقط به استفاده از یک تصویر بسنده می کنند. البته این مورد خیلی به خلاقیت و توانایی های طراح مرتبط است، اما به هر حال این هم نوعی کم گویی محسوب می گردد.
  • سادگی: سادگی شگفت انگیز است! هیچ چیز مثل سادگی نمی تواند با مخاطب و بیننده ارتباط برقرار کند. طراحی پوستری که ساده باشد، بی شک در انتقال پیام موفق خواهد بود. اما اینکه چه مقدار توانسته بر ذهن مخاطب و میزان رغبت او تاثیر بگذارد، بحث دیگری است که مربوط می شود به خلاقیت و استعداد طراح.

سعی کنید در اکثر مراحل طراحی پوستر سادگی را رعایت کنید. چرا می گوییم اکثر؟ زیرا در بعضی موارد شرایط ایجاب می کند که از سادگی گذشته و دست به کارهای فانتزی بزنید.

دلیل بزرگی که می گوییم سعی کنید طراحی پوسترتان ساده باشد این است که مخاطبین شما را تمام اقشار جامعه تشکیل می دهند. لذا باید طوری طراحی صورت بگیرد که بتواند برای عموم جامعه قابل فهم و درک باشد.

  • خلاقیت: بیشتر مواردی که ذکر کردیم قوانین نانوشته ای هستند که به مرور زمان و بر اساس تجربه به دست آمده اند. به همین منظور شما می توانید با خلاقیتی که دارید و ابتکاری که به خرج می دهید، دست به یک نوآوری زده و فصل تازه ای از طراحی پوستر را به نمایش بگذارید.

از هر خلاقیتی که فکر می کنید می تواند منجر به ترغیب مخاطب نسب به طراحی پوستر شما شود دریغ نکنید!

  • یکپارچگی: آخرین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ببینید آیا تمامی عناصری که به کار برده اید با یکدیگر مرتبط هستند یا خیر؟ هارمونی و هماهنگی دارند یا خیر؟ در این لحظه باید دست از کار کشیده، کمی عقب نشسته و به طراحی پوستری که انجام داده اید نگاه کنید. از خودتان بپرسید آیا تمامی عناصر و المان ها توانسته اند در یک چارچوب مشخص قرار بگیرند؟

به طور مثال ممکن است شما در حال به پایان رساندن طراحی پوستر کنسرت باشید. قبل از ارسال آن به تبلیغ کننده باید ببینید آیا تمامی مواردی که به کار برده شده با هم تطابق دارند یا خیر؟ آیا تصویر خواننده ای که قرار است کنسرتش برگزار شود روی پوستر آمده یا خیر؟ زیرا خیلی مهم است برای موضوعی مثل کنسرت از تصویر خود خواننده استفاده شود. چهره ها و سلبریتی ها نقش تعیین کننده و به بسزایی در جلب توجه و موفقیت طراحی پوستر دارند، لذا بهتر است در این مواقع حتما روی تصاویر این اشخاص مانور دهید.

 

و در پایان... 

مطالبی که در مقاله عنوان شد:

  • طراحی پوستر یعنی چی؟
  • پوستر یعنی چی؟
  • گویا بودن طراحی پوستر
  • کادر مناسب در طراحی پوستر
  • جلوه های بصری در طراحی پوستر
  • رنگ آمیزی در طراحی پوستر

و...

همانطور که در مقدمه گفتیم، طراحی پوستر نقطه تلاقی هنر با مشاغل است. یعنی برای آنکه بتوانید از پس طراحی پوستر به خوبی بربیایید، هم باید هنر طراحی داشته باشید و هم بتوانید حرف های صاحبان مشاغل را به خوبی شنیده و پیاده نمایید.

چنانچه صاحب کسب و کاری هستید که می خواهید پیرامون طراحی پوستر بیشتر بدانید یا برای شغلتان به دنبال پوستر تبلیغاتی می گردید، گرچه سایت های طراحی پوستر به وفور در فضای مجازی وجود دارد، اما ما به شما پیشنهاد می کنیم از مشاوره های رایگان شبکه چاپ استفاده نمایید.

شبکه چاپ همواره تلاش می‌کند که از بهترین طراحان و متخصصان برای آماده‌سازی محصولات چاپی استفاده کند. همکاری‌های موفقی که با بسیاری از برندهای معتبر طی بیش از 40 سال فعالیت خود برای تولید محصولات چاپی داشته، گواه تخصص و کیفیت بالای ارائه خدمات است. چاپ افست و دیجیتال توسط افراد متخصص و با استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های به روز دنیا با بهترین کیفیت و قیمت صورت می‌گیرد. برای اطلاع از انواع خدمات و تعرفه تولید محصولات چاپی گوناگون و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.





2022-11-03 11:38:40

طراحی_پوستر/ چاپ_پوستر/ طراحی_و_چاپ_پوستر/ قیمت_چاپ_پوستر


فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست