اصول طراحی سربرگ

 اصول طراحی سربرگ

اهمیت طراحی سربرگ

اصول طراحی سربرگ

 

طراحی سربرگ یکی از الزاماتیست که یک صاحب کسب و کار باید به آن توجه بسیاری داشته باشد. چرا که طراحی سربرگ حرفه ای می تواند وجهه ی شما در دنیای مشاغل امروزی را رنگ و لعاب تازه ای ببخشد و صدالبته طراحی ناشیانه و غیر حرفه ای آن می تواند شما را چندین پله از رقبایتان عقب بیندازد. پس چنانچه هویت، دیسیپلین و قدرت تبلیغات برای شما مهم است، طراحی سربرگ را جدی گرفته و اصولی را که ما به شما یاد می دهیم، دقیق و باحوصله مطالعه نموده و در جهت تحقق آن، قدم بردارید.

اکنون برای احترام به شمایی که برای یادگیری و آموزش طراحی سربرگ یا برای آشنایی با قیمت طراحی سربرگ در اینجا حضور پیدا کرده اید، موضوعات حاشیه ای را کنار گذاشته و سریعا به اصل مطلب اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه شوید.

 

 

اهمیت طراحی سربرگ

همانطور که در مقدمه گفتیم، طراحی سربرگ از اهمیت بالایی برخوردار است. اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که این حجم از اهمیت از کجا نشأت می گیرد! برای جواب دادن به این سوال بهتر است از تعریف سربرگ شروع کنیم.

شرکت ها، موسسات و ادارات برای مکاتبات تجاری خود از برگه ای استفاده می کنند که به آن سربرگ گویند. با توجه به این تعریف،  2مثال برای شما می آوریم تا با قضاوتی که انجام می دهید، خودتان به مقدار اهمیت طراحی سربرگ پی ببرید.

مثال1) شما صاحب یک شرکت هستید و یک موسسه ای می خواهد نامه ای اداری برایتان ارسال کند. به محض آنکه نامه به دست شما می رسد، می بینید نامه مورد نظرتان داخل یک پاکت سفید (که شبیه پاکت پولیست که از سوپر مارکت تهیه شده) قرار دارد. سپس پاکت را باز نموده و نامه اصلی را بیرون می آورید. با یک برگه سفید A4 مواجه می شوید که چندخطی در آن نوشته شده و در انتها نام شرکت مهر شده است. یعنی اگر نویسنده ی آن نامه فراموش می کرد نامه ی ممهور شده ارسال کند، شما فکر می کردید یکی از بستگان شما برایتان نامه نوشته و موضوعی را با شما درمیان گذاشته!

مثال2)  شما صاحب یک شرکت هستید و یک موسسه ای می خواهد نامه ای اداری برایتان ارسال کند. به محض آنکه نامه به دست شما می رسد، می بینید نامه مورد نظرتان داخل یک پاکت شکیل قرار داده شده که با توجه به طراحی های موجود روی پاکت، کاملا متوجه می شوید که این نامه از طرف کدام شرکت ارسال شده. اطلاعات و دیزاین روی پاکت آنچنان شما را محو خودش کرده که فراموش می کنید نامه را بیرون بیاورید. پس از چند دقیقه بررسی، بالاخره نامه را خارج نموده و به محض باز کردن آن، ابتدا به ساکن با لوگوی زیبای شرکت مبدا مواجه می شوید که در کنار آن، نام شرکت و شعار تبلیغاتی اش قرار گرفته. سپس شروع به خواندن محتوای نامه کرده و در انتها با اطلاعات و آدرس آن شرکت برخورد می کنید.

شما اگر صاحب آن شرکتی بودید که این نامه ها برایش ارسال شده، کدام مورد برایتان بیشتر اهمیت داشت و بیشتر ترغیبتان می کرد تا با آن موسسه ارتباطتان را ادامه دهید؟

اگر مثال دوم را انتخاب کردید، یعنی به اهمیت طراحی سربرگ پی برده اید. پس بدون آن که لازم باشد یک سری مفاهیم کلیشه ای و تکراری در اختیارتان قرار دهیم، با عینیت بخشیدن به یک مثال، شما را با اهمیت طراحی سربرگ آشنا کردیم. همچنین طراحی سربرگ در مواجهه ی مشتری با شرکت یا کسب و کار شما بسیار حائز اهمیت است، چرا که داشتن یک ست اداری اعم از سربرگ، پاکت نامه، کارت ویزیت و ... در نظر مشتری باارزش جلوه کرده و این باور را پیدا می کند که کسب و کار و خدماتتان از یک هویت ثابت و شناخته شده پیروی می کند. ممکن است خودتان دفترچه یادداشت یا تقویمی در منزلتان داشته باشید که مربوط به یک شرکتی باشد که سالهاست از آن خدماتی دریافت نکرده اید، اما هرگاه در جایی نام آن شرکت را مشاهده می کنید، نسبت به آن حس مثبت و آشنایی دارید.

کاری که تبلیغات بیلبوردی به صورت عام انجام می دهند را شما می توانید بصورت شخصی انجام داده و تبلیغاتتان را شخصا به دست مشتری برسانید.

قدرت طراحی سربرگ را هیچگاه دست کم نگیرید!


 چاپ و طراحی سربرگ

طراحی سربرگ باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

 

سربرگ به صورت عمده دارای دو بخش header  و footer  است. هدر بخش فوقانی را تشکیل می دهد و فوتر بخش پایینی را. آنچه در این قسمت به شما خواهیم گفت صرفا یک توصیه بوده و می توانید متناسب با سلیقه تان از آن تبعیت کرده یا خواسته ی خودتان را اعمال نمایید.

در بخش هدر بهتر است نام شرکت، لوگو، تاریخ، شماره نامه و پیوست قرار بگیرد. عموما نام شرکت در وسط، لوگو در سمت راست و تاریخ، شماره نامه و پیوست در سمت چپ قرار می گیرند.

در بخش فوتر بهتر است نشانی پستی، ایمیل، آدرس صفحات مجازی و شماره تلفن قرار بگیرد.

توجه داشته باشید که هنگام طراحی سربرگ باید از فونتی استفاده کنید که در هر شرایطی خوانا باشد. ممکن است سایز و فونتی که انتخاب می کنید در حالت عادی بسیار جذاب و خاص باشد اما هنگامی که آن را فکس می کنید، به دلیل پایین آمدن کیفیت، آنچنان که باید قابل خواندن نباشد. لذا هنگام طراحی سربرگ تمام حالات ممکن را برای آن در نظر بگیرید. همچنین استفاده از فونت های غیر معمول ممکن است ار نظر شما به خاص بودنتان کمک کند اما بدانید در مکاتبات اداری مرسوم نبوده و از رسمیت شما می کاهد. همچنین شما در این مواقع باید سلیقه ی عام را در نظر داشته باشید و فونتی را انتخاب کنید که در هر حالتی مقبول و خوانا باشد. اگر می خواهید در طراحی سربرگ خاص و متفاوت باشید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

سایز سربرگ: در دو سایز A4  و A5 به چاپ می رسد. A4  برای مکاتبات طولانی و A5 برای مکاتبات کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. پس این موضوع نکته مهمیست که هنگام طراحی سربرگ باید به آن توجه داشته باشید. وقتی شما پیام کوتاهی را می خواهید ارسال نمایید نیازی نیست از برگ بزرگ استفاده کنید، زیرا مقدار زیادی از صفحه خالی می ماند که خوشایند نخواهد بود. همچنین اگر شما می خواهید یک پیام بلند را در برگ کوچک قرار دهید، مجبور می شوید از دو یا چند برگ استفاده کنید که آن هم نمی تواند خوشایند باشد. لذا با توجه به متنی که قرار است ارسال نمایید، سایز مورد نظرتان را انتخاب کنید.

نکته: برای برگه A5  فونت و سایز لوگوی مورد نظرتان باید استاندارد و خوانا باشد. نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک.

گرماژ: وزن کاغذ شما بهتر است بین 70 تا 80 گرم باشد ولی اگر می خواهید خاص و متفاوت باشید، از گرماژ بالاتری در زمان طراحی سربرگ استفاده کنید که این موضوع می تواند در تاثیرگذاری مکاتباتتان بسیار نقش آفرین باشد. البته توجه داشته باشید که استفاده از کاغذهای مرغوب تر و سنگین، هزینه های چاپ و پستی شما را افزایش خواهد داد.

خلاقیت در طراحی سربرگ: اگر می خواهید نسبت به سایر شرکت ها و موسسات یک سر و گردن بالاتر باشید، این بخش را با دقت مطالعه کنید. برای متفاوت بودن نیازی نیست کارهای عجیب و غریب انجام دهید، فقط کافیست کمی خلاقیت موقع طراحی سربرگ به خرج دهید. به طور مثال شما می توانید به مسئول چاپ خانه بگویید که می خواهید لوگو و نام شرکتتان برجسته باشد. یا به طراح بگویید برای هدر و فوتر سربرگ از رنگ متفاوت و همرنگ با دکوراسیون شرکتتان استفاده کند. البته موضوع رنگ کمی توجه نیاز دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. همچنین می توانید شعار تبلیغاتی تان را به صورت کمرنگ در مرکز صفحه قرار دهید. به صورتی که نه نوشته ها غیر قابل خواندن شوند و نه شعارتان استتار گردد.

با رعایت یک سری نکات کوچک که کمتر کسی به آن توجه دارد، می توانید متفاوت باشید. این موضوع لازمه ی این است که شما با طراحی سربرگ سایر شرکت ها آشنا بوده و از نقطه ضعفشان برای نقطه قوتتان استفاده نمایید.

توجه: متفاوت بودنتان باید در اوج سادگی رخ دهد. لذا سربرگ را با بوم نقاشی اشتباه نگیرید!

رنگ: عنصر رنگ در میزان جلب توجه افراد بسیار تاثیرگذار است. توصیه ما به شما این است که در زمان طراحی سربرگ از رنگ استفاده کنید و چه بهتر که این رنگ متناسب با رنگ دکوراسیون داخلی محل کار شما باشد. این موضوع کمک زیادی به شخصیت پیدا کردن کسب و کارتان خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که رنگ مورد نظرتان هنگام کپی یا فکس باعث نشود اطلاعات و نوشته های داخل برگه تان ناخوانا شود. پس از طراحی سربرگ، یک نمونه از آن را فکس کنید تا مطمئن شوید که رنگ انتخابیتان نوشته ها را خراب نکرده باشد.

 

برنامه طراحی سربرگ

 

ممکن است الان با این سوال مواجه شده باشید که اکنون برای طراحی سربرگ باید به سراغ کدام یک از  برنامه های طراحی برویم؟ چنانچه شما نسبت به طراحی و کار با نرم افزار ها آشنا هستید، طراحی سربرگ در فتوشاپ به دلیل همه گیر بودنش، گزینه مناسبی برای شما هست. علاوه بر فتوشاپ، نرم افزارهای ILLUSTRATOR   و COREL می توانند به شما در امر طراحی سربرگ کمک بسزایی کنند. اما اگر شما با طراحی و نرم افزارهای آن آشناییت ندارید، بهتر است این کار را به متخصصش بسپارید تا بتواند آنچه را که در ذهن دارید، روی کاغذ پیاده کند.

توصیه: اگر علاقه به طراحی دارید، آموزش طراحی سربرگ در ورد به نسبت ساده و راحت بوده و فقط کافیست با چندتا سرچ و کلیک، آن را یاد بگیرید.

 

کلام پایانی...

آنچه که در این مقاله عنوان شد:

  • اهمیت طراحی سربرگ
  • طراحی سربرگ باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟
  • برنامه طراحی سربرگ

سعی کردیم در این مقاله هرآنچه که نیاز است تا شما پیرامون طراحی سربرگ بدانید را با شما درمیان بگذاریم. اگر بخواهیم تمام صحبت هایمان را در چند کلمه خلاصه کنیم، می گوییم: «سادگی، سلیقه و خلاقیت». با این 3 فاکتور شما می توانید در طراحی سربرگ کسب و کارتان بسیار موفق و متفاوت ظاهر شوید. عده ای به دنبال طراحی سربرگ آنلاین رایگان هستند که خب گرچه از نظر اقتصادی می تواند کمک کننده باشد اما تضمینی برای موفقیت طراحی سربرگ نخواهد بود و نمی تواند هر ایده ای را عملی کند.

شبکه چاپ همواره تلاش می‌کند که از بهترین طراحان و متخصصان برای آماده‌سازی محصولات چاپی استفاده کند. همکاری‌های موفقی که با بسیاری از برندهای معتبر طی بیش از 40 سال فعالیت خود برای تولید محصولات چاپی داشته، گواه تخصص و کیفیت بالای ارائه خدمات است. چاپ افست و دیجیتال توسط افراد متخصص و با استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های به روز دنیا با بهترین کیفیت و قیمت صورت می‌گیرد. برای اطلاع از انواع خدمات و تعرفه تولید محصولات چاپی گوناگون و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.


 طراحی سربرگ



2022-06-18 14:07:21

طراحی_سربرگ/سربرگ/چاپ_سربرگ/اصول_طراحی_سربرگ/ست_اداری


فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست