راهنمای طراحی فاکتور

 راهنمای طراحی فاکتور

هرآنچه باید از طراحی فاکتور بدانید

 

 

 

فاکتور محصولات شما یک سند گزارش مالی و نماینده‌ای تصویری از بیزینس و برند شماست. بنابرین طراحی حرفه‌ای و اصولی آن برای جلب اعتماد و توجه مشتریان بسیار حائز اهمیت است. با دقت در طراحی فاکتور می‌توانید از ایجاد بسیاری از اشتباهات و مشکلات در روند پرداخت جلوگیری کنید. دقت و وضوح بالای فاکتور می‌تواند نشان‌دهنده ارزش و موفقیت برند شما باشد. چراکه فاکتورهای مبهم و نادرست مشتریان شما را گیج و سردرگم کرده و موجب عدم اطمینان آنها به شما و همچنین عدم تمایل به خرید از شما می‌شود. این مساله موجب تاخیر در پرداخت و ایجاد مشکلات بعدی در روند مالی شما خواهد شد. از این‌رو در این مقاله یک راهنمای طراحی فاکتور با آموزش قدم به قدم برای یک طراحی حرفه‌ای و اصولی برای شما آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا با عناصر ضروری یک فاکتور حرفه‌ای و روش اصولی طراحی آن آشنا شوید.

 

طراحی انواع فاکتور

اولین قدم برای طراحی فاکتور شناخت انواع فاکتور است. فاکتورها را می‌توان در یک دسته‌بندی کلی به دو نوع ساده و سربرگ‌دار تقسیم کرد. فاکتورهای ساده که در نوشت‌افزار فروشی‌ها هم موجود هستند فاکتورهایی برای استفاده عمومی و با طراحی ساده و فرمت مشخص و شامل عناصر ابتدایی هستند. این فاکتورها برای فروشگاه‌های کوچک محلی که با روش‌های حسابداری سنتی اداره می‌شوند، مناسب هستند.

اما فاکتورهای سربرگ‌دار مناسب برندهای معتبر است که با نام و لوگوی تجاری و همچنین آدرس و اطلاعات تماس به مشتری ارائه می‌شود. اگر صاحب یک برند تجاری هستید و می‌خواهید برند خود را به‌درستی معرفی کنید حتما لازم است که از فاکتورهای سربرگ‌دار اختصاصی خودتان استفاده کنید. با استفاده از این راهنمای طراحی فاکتور می‌توانید فاکتور اختصاصی خودتان را طراحی کنید.

 

ابزارهای طراحی فاکتور

انواع فاکتورهای رسمی و غیر رسمی برای فروشگاه و انبار و پیش‌فاکتورها و... به‌راحتی با انواع ابزارها مثل نرم‌افزار ورد، اکسل و برنامه‌های حسابداری و... قابل طراحی است. این برنامه‌ها با قالب‌های آماده امکان یک طراحی ساده و حرفه‌ای را به شما می‌دهند. همچنین ابزارهای طراحی فاکتور آنلاین هم با الگوهای مشخص در دسترس هستند. همه این ابزارها قابلیت شخصی‌سازی دارند و متناسب با نیاز شما و مشتریانتان تغییر می‌کنند.

اما اگر بخواهید یک طراحی حرفه‌ای‌تر داشته باشید، می‌توانید از یک اپلیکیشن اختصاصی برای صورت‌حساب‌های مالی خود استفاده کنید و یا طراحی و چاپ فاکتورهای خود را به یک مجموعه معتبر بسپارید. با این کار هم یک فاکتور حرفه‌ای دارید و هم دیگر نیازی به تنظیمات دستی برای هربار صدور فاکتور ندارید. همچنین با این روش می‌توانید مطمئن باشید که خطاهای رایج در فاکتورنویسی را به حداقل رسانده‌اید.

 

 

 

عناصر اصلی یک فاکتور فروش چیست؟

در این بخش از راهنمای طراحی فاکتور به معرفی عناصر اصلی یک فاکتور می‌پردازیم. چراکه توجه دقیق به عناصر ضروری یک فاکتور و درک عملکرد آنها در طراحی حرفه‌ای فاکتور و ارتقا برند شما و حفظ مشتریان بسیار مهم است. موارد زیر عناصر اصلی یک فاکتور هستند:

  • مشخصات فروشنده و خریدار
  • تاریخ دریافت محصول یا خدمات
  • نوع محصول (یا خدمت)
  • قیمت هر واحد (فی)
  • تعداد محصول (یا مقدار خدمات به ساعت یا...)
  • قیمت کل
  • مواردی مثل مالیات، تخفیف و پیش پرداخت و...
  • توضیحات جانبی درمورد روش پرداخت توافق شده، تاریخ پرداخت و سایر شرایط مثل عودت کالا و استرداد وجه و...

 

نکاتی مهم در اصول طراحی فاکتور فروش

درصورتی‌که قصد دارید فاکتور اختصاصی خودتان را طراحی کنید. توجه به موارد زیر برای موفقیت شما در ارائه یک فاکتور حرفه‌ای ضروری است:

 

·       فاکتور خود را شخصی‌سازی کنید

برای ارائه یک تصویر درست از برند خود می‌توانید با استفاده از راهنمای طراحی فاکتور، فاکتورهای‌تان را سفارشی ‌کنید. با به‌کاربردن رنگ، فونت و دیگر عناصر مربوط به برند خود به افزایش آگاهی از کسب‌وکارتان کمک می‌کنید. این طراحی سفارشی، فاکتور شما را حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر می‌کند. استفاده از تم و قالب و رنگ‌هایی که در وب‌سایت و سایر کانال‌های ارتباطی خود از آن بهره برده‌اید، یک هماهنگی معنادار از کلیه اجزای کسب‌وکار شما به‌نمایش می‌گذارد.

با درنظرگرفتن تطابق فاکتور خود با این موارد، به انعکاس درست پیام‌ها و ارزش‌هایی که کسب‌وکار شما می‌خواهد به مشتریان نشان دهد، کمک می‌کنید. به‌این ترتیب انگار یک تصویر باثبات و یک‌پارچه از بیزینس خود ارائه می‌دهید و یک امضای حرفه‌ای پای آن می‌اندازید که شما را از رقبا متمایز می‌کند.

 

·       یک سربرگ حرفه‌ای داشته باشید

یک سربرگ حرفه‌ای در بالای فاکتور شما شامل نام تجاری، لوگو، آدرس و اطلاعات تماس مانند شناسنامه کسب‌وکار شماست و اعتبار فاکتور را بالا می‌برد. سپس براساس راهنمای طراحی فاکتور نام تجاری خریدار، نام شخص و اطلاعات تماس آنها را اضافه کنید. شناسه مالیاتی (درصورت وجود) و همچنین مواردی مثل شماره ثبتی شرکت هم از موارد ضروری هستند.

 

·       از شناسه فاکتور استفاده کنید        

سند را با کلمه "فاکتور" از سایر اسناد مجزا کنید و از یک شماره شناسه فاکتور استفاده کنید. این شماره اطلاعات مربوط به پروژه و تاریخ آن‌را دربر دارد و به‌صورت منحصربه‌فرد تعریف می‌شود. روش این شماره‌گذاری براساس سیستم خاص هر کسب‌وکاری تعریف می‌شود و از این طریق پیگیری تراکنش‌ها و مدیریت امورمالی آسان‌تر می‌شود.

 


·       تاریخ‌ها را درج کنید

لازم است برای پیگیری پرداخت‌ها یک جدول زمانی در فاکتور درنظر بگیرید که شامل: تاریخ تحویل کالا یا خدمت و تاریخ صدور فاکتور است و در آن زمان‌های مراحل بعدی پرداخت درج شده است.

 

·       شرح کالا یا خدمات ارائه شده را درج کنید

یکی از اصلی‌ترین موارد در راهنمای طراحی فاکتور تاکید بر ذکر مورد معامله یا کالا و خدمات فروخته شده است. بنابرین شرح کاملی از محصول به‌همراه تعداد و قیمت هر واحد از آن و در نهایت قیمت کل باید در فاکتور قید شود. همچنین خدمت ارائه شده به مشتری با شرحی از زمان انجام آن و سایر جزئیات و قیمت کل آن سرویس باید به‌طور مشخص در فاکتور موجود باشد. به‌این ترتیب شفافیت و دقت قیمت‌گذاری و شرایط پرداخت را بالا برده و مشتری را به پرداخت سریع‌تر ترغیب می‌کنید.

 

·       شرایط پرداخت و جزئیات آن را ذکر کنید

جزئیات شرایط پرداخت به روشن‌شدن انتظار شما از مشتری در زمان پرداخت و چگونگی آن کمک می‌کند. این جزئیات شامل موارد زیر می‌شود:

  • تاریخ صدور فاکتور
  • تاریخ پرداخت مشخص‌شده
  • روش‌های پرداخت قابل قبول شما (کارت اعتباری، چک، درگاه پرداخت بانکی و...)
  • جریمه های دیرکرد در پرداخت
  • ارزهای مورد قبول در معامله
  • سایر شرایط پرداخت: مثل تخفیف‌های پرداخت زودهنگام و...

 

·       جزئیات مالیات و هزینه‌های جانبی را ذکر کنید

براساس راهنمای طراحی فاکتور حرفه‌ای درج جزییات مالیاتی مربوط به فروش باتوجه به قوانین مصوب بسیار مهم است. همچنین لازم است به نکاتی مهم در اصول طراحی فاکتور فروش که در ادامه می‌آیند توجه ویژه داشته باشید. مقدار مالیات دریافتی از فروش محصول را به‌صورت مجزا در فاکتور آورده و سپس آن‌را به مبلغ کل اضافه کنید. همچنین مواردی مانند تخفیف را از مبلغ کل کسر کنید و جمع بدهی نهایی را به‌طور مشخص برجسته کنید. باتوجه به این نکات از بروز اشتباهات احتمالی در پرداخت جلوگیری می‌کنید.

 

·       در قسمت شرایط و ضوابط توضیحات ضروری را اضافه کنید

از آن‌جا که احتمال سردرگمی در درک بعضی موارد فاکتور وجود دارد بهتر است توضیحات ضروری را اضافه کنید. به‌عنوان مثال اگر روی محصولات تخفیفی اعمال کرده‌اید که زمان‌دار و موقتی است، احتمال بالاتر بودن قیمت در خریدهای بعدی را ذکر کنید. سایر هزینه‌های جانبی مانند کارمزد و جریمه دیرکرد در پرداخت و... هم لازم است به فاکتور اضافه شوند. همچنین شرایط مرجوعی و تعویض و مهلت آن را ذکر کنید.

 

راهنمای طراحی فاکتور با درنظر گرفتن اصول اساسی

بسیار مهم است که باتوجه به کاربرد و نوع فاکتور به نکاتی مهم در اصول طراحی فاکتور فروش دقت کنید. این موارد شامل اندازه و ابعاد فاکتور، رنگ کاغذ، نوع و گرم آن و البته استفاده درست از رنگ، فونت، لوگو و سایر اجزای برند است. همچنین لازم است عناصر اصلی و ضروری فاکتور و عملکرد هر کدام را هم طبق توضیحاتی که ذکر شد بادقت کافی در فاکتور به‌کار بگیرید.

 

 

 

شبکه چاپ؛ ارائه‌دهنده انواع خدمات چاپ و تبلیغات کاغذی

در این راهنما قدم به قدم با طراحی یک فاکتور حرفه‌ای آشنا شدید. همان‌طور که گفته‌شد طراحی درست و اصولی فاکتور می‌تواند نمایش باارزشی از برند شما ارائه دهد. ازطرفی تطابق و هماهنگی با نمادهای برند شما و استفاده از نام، لوگو و رنگ قالب‌های تجاری شما این پیام را به مشتری منتقل می‌کند که با یک سیستم یک‌پارچه و قابل اعتماد روبه‌رو است. بعد از مطالعه راهنمای طراحی فاکتور احتمالا متوجه شده‌اید که درنظرگرفتن همه این موارد و موارد خاص کسب‌وکار شما در فاکتور تنها توسط یک تیم حرفه‌ای و کاربلد ممکن است. بنابرین اگر تمایل داشتید فاکتورهای فروش خود را با قیمتی مناسب به یک مجموعه مجرب سفارش دهید با کارشناسان ما در شبکه چاپ تماس بگیرید.

 





2023-07-18 12:56:05

فاکتور/ طراحی_فاکتور/ چاپ_فاکتور


فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست