اصول طراحی ست اداری

 اصول طراحی ست اداری

اصول طراحی ست‌ اداری، جزو اصولی است که دانستن آن به‌ سود کسب‌وکار شماست. اگر کسب‌وکاری به جزئیات این اصول واقف باشد، به‌حتم می‌تواند به شکلی خلاقانه و مؤثرتر این کار را انجام دهد. طبیعتاً هر چه خلاقیت و نوآوری در اقلام ارائه شده توسط یک کسب‌وکار بیشتر باشد، شانس ماندگار شدن آن در ذهن مخاطب و مشتری بیشتر می‌شود. به‌علاوه اگر قرار است ست اداری نقش تبلیغات را برای کسب‌وکار شما ایفا کند، شما باید از اصول طراحی مطلع باشید. به عنوان مدیر یک‌ کسب‌وکار باید بدانید که هویت برند شما به رعایت همین اصول وابسته است. اگر در انجام این اصول دقیق و به‌جا اقدام کنید؛ هزینه‌ی طراحی ست اداری شما به هدر نخواهد رفت. برای دانستن این اصول حتماً متن زیر را بخوانید.

 

ست اداری شامل چه اقلامی می‌شود؟

قبل از اینکه از اصول طراحی ست اداری باخبر شوید؛ لازم است بدانید که محتوای ست اداری چیست. معمولاً اقلام زیر در یک ست اداری حرفه‌ای جا می‌گیرند:

 

 

 

البته‌که علاوه بر موارد بالا، می‌توان مواردی مثل جلد سی‌دی را در ست اداری قرار داد. موارد بالا اقلام ضروری هستند که حتماً باید جایی در ست اداری شما داشته باشند.

 

اصول مهم طراحی ست اداری چیست؟

بدون اصول خاص، عملاً طراحی ست بی‌معناست. اصول طراحی ست، به مجموعه‌ی شما زیبایی و تأثیرگذاری بیشتری می‌بخشد. در زیر چند نمونه از این اصول را می‌خوانیم.

 

هماهنگی در طرح و رنگ

پرواضح است که هنگامی‌که از ست حرف می‌زنیم، نمی‌توان سخنی از هماهنگی به میان نیاورد. ست مجموعه‌ای از اقلام هماهنگ از لحاظ رنگ و شکل با هم است. رنگ و طرح کارت ویزیت شما نمی‌تواند به کلی متفاوت از سربرگ‌های ست باشد. این هماهنگی فقط مربوط به درون ست اداری نیست. رنگ وطرح ست اداری شما باید با طرح و فضای سایت و برند شما هم همخوانی داشته باشد.

به‌عنوان مثال اگر شما سایتی در زمینه‌ی فروش پوشاک خانمها دارید و رنگ برند شما بنفش است؛ این رنگ باید در طراحی ست اداری شما هم دیده شود. در کنار این رنگ می‌توانید از یک رنگ خنثی هم در ست خود به‌کار بگیرید. این نکته را در ذهن داشته باشید که انتخاب رنگ مناسب از نکات مهم طراحی ست است.

 اگر طرح خاصی برای این تداعی این برند در ذهن مخاطب در نظر گرفته‌اید؛ تلاش کنید از  این طرح در سربرگ‌ها یا کارت ویزیت استفاده کنید. هر چیزی که یادآور برند شما باشد می‌تواند بخشی از ست شما را تشکیل دهد. فکر می‌کنیم از این حرف‌ها متوجه شده باشید که جزئیات برند شما تا چه اندازه در طراحی پر اهمیت است. معمولاً برندهایی که از این جزئیات غافل هستند و یکپارچگی و هماهنگی را فراموش می‌کنند؛ نمی‌توانند جایی برای خود در بازار باز کنند.

 

 


سادگی در طراحی

قرار نیست ست اداری شما پر از طرح و رنگ‌های گوناگون باشد. سادگی در اصول طراحی ست اداری حرف اول را می‌زند. سعی کنید با نوشته‌های رنگی ست خود را شلوغ نکنید. تا جایی‌که می‌توانید از نوشته‌ها طولانی، در جهت ساده‌تر کردن ست، امتناع کنید. هر چه طراحی خلوت‌تر باشد، فضای خالی برای استفاده‌ی کاربردی از اقلام ست شما بیشتر است.

 

به‌کارگیری چهار بخش مهم در ست

شما هر چقدر هم که بخواهید طراحی ساده‌ای داشته باشید، چهار بخش را نمی‌توانید از ست خود حذف کنید.

  1. لگو: همان‌طور که می‌دانید، لگو بخش مهمی از هویت کسب‌وکار شماست. حذف لگو باعث حذف برند شما از ست می‌شود.
  2. پیام برند: گاهی یک جمله‌ی کوتاه زیر لگو برند می‌تواند رسمیت بیشتری به ست شما ببخشد. البته که باید توجه کنید که رنگ و فونت این جمله اهمیت بی‌شماری دارد. یک فونت زیبا توجه مخاطب را بیش از پیش به شما جلب می‌کند. علاوه‌بر این اگر جمله‌ی شما به‌صورت رنگی باشد، محیط ست شما شلوغ می‌شود.
  3. نام شرکت: نام شرکت را معمولاً در قسمت بالا گوشه‌ی سمت راست قرار می‌دهند. فونت نام شرکت باید به‌اندازه‌ای باشد که به‌راحتی دیده شود.
  4. اطلاعات تماس شرکت: شما حتماً باید یک راه ارتباطی برای مخاطب قرار دهید. شماره تماس، آدرس ایمیل و آدرس وب‌سایت از جمله اطلاعات ضروری هستند. حتی اگر کسب‌وکار شما در فضاهای مجازی فعال است؛ می‌توانید آدرس این شبکه‌ها را در سربرگ یا کارت ویزیت قرار دهید. البته‌که به هیچ‌عنوان نباید فونت و اندازه‌ی این اطلاعات به اندازه‌ای باشد که فضا را زیادی شلوغ کند.

 

 

 

انتخاب کاغذ مناسب

بسته به نوع برند، نوع کاغذ هم متفاوت است. بعضی برندهای گران قیمت ترجیح می‌دهند از کاغذ گلاسه برای این کار استفاده کنند. در حالی‌که دیگر برندها از کاغذ تحریر استفاده می‌کنند. از طرفی کاغذ گلاسه برای طراحی بروشور کاربردی‌تر است. پس انتخاب کاغذ با توجه به هویت، سرمایه‌ی برند و کاربرد محصول صورت می‌گیرد.

 

طراحی خلاقانه

خلاقیت، راز ماندگاری و وایرال شدن نام برند شما در فضاهای مختلف است. مخاطبان شما در صورت دیدن یک طرح یا یک تصویر خلاقانه، شروع به اشتراک‌گذاری کار شما می‌کنند. همین اشتراک‌گذاری برای شما کار یک تبلیغ را انجام می‌دهد. برای اینکه به خلاقیت برسید کاربرد هر یک از اقلام را به‌خوبی بشناسید. می‌توانید یک بسته‌بندی خلاقانه برای کاغذهای سربرگ تهیه کنید؟ خلاقیت قرار نیست اتفاق یا قدم بزرگی باشد. همین که یک برجسب خلاقانه به پاکت نامه اضافه می‌کنید، قدم بزرگی در راه طراحی خلاقانه برداشته‌اید.

اصول طراحی کارت ویزیت، سربرگ و پاکت نامه چیست؟

در بالا به یک سری از اصول طراحی ست اداری اشاره شد. اصول بالا در حالت کلی و برای همه‌ی اقلام می‌تواند صدق کند. به غیر از اصول بالا چند اصول مهم در مورد هر یک اقلام موجود در ست اداری وجود دارد.

 

اصول طراحی کارت ویزیت

در اصول طراحی ست اداری، جایگاه ویژه‌ای برای کارت ویزیت قائل می‌شوند. به این دلیل که این کارت نماینده‌ی شماست و قرار است در دست مشتریان مختلف بچرخد. یک کارت ویزیت ساده و کاربردی موارد زیر را در دل خود جا می‌دهد:

  • نام شرکت با فونت بزرگ در وسط کارت
  • تصویر مناسب و حرفه‌ای متناسب با کسب‌وکار
  • آدرس وب‌سایت و شماره‌ی تماس رو یا پشت کارت
  • شماره تماس
  • آدرس ایمیل

مهم‌ترین نکته در طراحی کارت ویزیت نوع فونت و انتخاب تصویر کارت است. اگر احساس می‌کنید تصویر مناسبی برای قرار دادن روی کارت ندارید، بهتر است به‌جای تصویر طرح خلاقانه‌ی دیگری بزنید.

 

اصول طراحی سربرگ

در طراحی سربرگ، اندازه اهمیت به‌سزایی دارد. حاشیه‌ی سربرگ معمولاً یک سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. رنگ زمینه‌ی سربرگ حتماً باید سفید یا یک رنگ ملایم باشد تا هنگام استفاده مشکل ساز نشود. فونت سربرگ معمولاً بین10 تا 14 است. با توجه به اندازه سربرگ این اندازه می‌تواند متغیر باشد.

 

اصول طراحی پاکت نامه

در طراحی پاکت نامه باید مکانی برای لگو شرکت، آدرس پستی، آدرس تلفن و فکس و آدرس وبسایت گذاشته شود. فونت و رنگ پاکت‌نامه را معمولاً بر اساس فونت و رنگ مخصوص برند و هماهنگ با بقیه‌ی اجزا انتخاب می‌کنند.

 

 

 

شبکه چاپ ست اداری اصولی و خلاقانه برای شما چاپ می‌کند

رعایت اصول طراحی ست اداری، به شناخت درست کسب‌وکار و ظرافت زیادی نیاز دارد. در هنگام انتخاب طرح، رنگ، فونت یا پیدا کردن راهی برای خلاقیت شما به یک متخصص نیاز پیدا می‌کنید. این متخصص با شناخت دقیق کسب‌وکار شما خوب می‌دانید که چه اقلامی را به چه شکلی برای شما چاپ کند. متخصصان شبکه چاپ، همان متخصصانی هستند که قرار است در این مسیر بیشتر کمک را به شما برسانند. برای چاپ ظریف و اصولی اقلام ست اداری با این متخصصان تماس بگیرید.

 





2023-08-27 12:10:42

ست_اداری/چاپ_ست_اداری/ کارت_ویزیت/سربرگ


فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست