دفترچه یادداشت چیست

 دفترچه یادداشت چیست

دفترچه یادداشت و تاثیرات بی نظیر آن

 

اگر از شما بپرسند دفترچه یادداشت چیست؟ شاید به‌ نظر سوال ساده‌ای باشد؛ اما ممکن است از تاثیرات بی‌نظیر آن بی‌خبر باشید. حتی احتمالا مدت‌هاست که دفترچه یادداشتی نخریده‌اید. با داشتن یک دفترچه یادداشت به همراه خود می‌توانید تغییرات بزرگی را در روند زندگی‌تان ایجاد کنید. نوشتن اتفاقات روزمره با قلم و کاغذ نه‌تنها اطلاعات را در حافظه‌تان حک می‌کند؛ بلکه این قدرت را دارد که بهره‌وری و خلاقیت شما را افزایش دهد. در این مطلب کاربردها و چگونگی صحافی دفترچه یادداشت را برای شما آورده‌ایم، از شما دعوت می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

 

کاربردهای دفترچه یادداشت

ممکن است یک دفترچه یادداشت چیز ساده‌ای به‌نظر برسد؛ اما می‌تواند دنیایی از امکانات را برای شما فراهم کند. در ادامه با کاربردهای دفترچه یادداشت آشنا می‌شویم.

 

نوشتن می‌تواند شما از اعتیاد به گوشی‌های هوشمند خلاص کند

استفاده بیش‌از اندازه از گوشی‌های هوشمند باعث مشکلات خواب، اضطراب، کاهش بهره‌وری و مسائل دیگر می‌شود. استفاده از یک دفترچه یادداشت برای نوشتن فهرست کارهای روزانه‌تان به شما کمک می‌کند تا اعتیاد به گوشی‌های هوشمند را کنار بگذارید. شما می‌توانید از دفترچه یادداشت فیزیکی برای دوری از صفحه نمایش کمک بگیرید؛ از برنامه‌ریزی‌های روزانه شروع و اهداف و فهرست کارهای خود را یادداشت و آن‌ها را به‌طور منظم پیگیری کنید.

 

دفترچه یادداشت می‌تواند همیشه در دسترس‌تان باشد

وقتی صحبت از تطبیق‌پذیری به ‌میان ‌می‌آید، نوت‌بوک‌ها بر برنامه‌ها برتری دارند. یک دفترچه یادداشت می‌تواند مخزنی برای تمام مواردی باشد که می‌خواهید به‌خاطر بسپارید، از بودجه ماهانه‌تان گرفته تا فهرست مواد غذایی‌تان، فهرست همه رستوران‌های عالی که رفته‌اید یا قهوه‌هایی که از نوشیدن آن لذت برده‌اید. همچنین می‌توانید از دفترچه یادداشت برای ارائه طرح‌ها، ایده‌ها و نمودارها استفاده کنید.

 

با نوشتن می‌توانید مغز خود را تقویت کنید

بر اساس مطالعات انجام‌شده، نوشتن با دست به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را بهتر پردازش کنید و آن‌ها را بیشتر به‌خاطر بسپارید. احتمالا از زمانی که مدرسه را ترک کرده‌اید، مهارت‌های دست‌نویسی‌تان ضعیف شده است. یادداشت افکارتان در یک نوت‌بوک روشی مفید برای تقویت مجدد بخش‌هایی از مغز و دست است؛ جالب است بدانید این تمرین با تایپ کردن در رایانه و تلفن هوشمند ممکن نیست.

 

نوشتن می‌تواند حافظه‌تان را تقویت کند

از آن‌جایی که حافظه قابل اعتماد نیست، دفترچه یادداشت مکانی عالی برای یادداشت سریع یک فکر قبل از فراموش کردن آن است. در حالی که ممکن است در آن لحظه فکر کنید که خاطره با شما خواهد ماند، به احتمال زیاد آن اطلاعات کوچک یا جرقه یک ایده فراموش می‌شود. از آن‌جایی که حافظه زودگذر و خطاپذیر است؛ نوشتن وقایع و افکار روزانه‌تان راه خوبی برای تقویت حافظه است.

 

نوشتن می‌تواند برای سلامت روان شما مفید باشد.

نوشتن تکنیکی است که پزشکان برای مبارزه با مسائل مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی توصیه می‌کنند. نگه داشتن نوعی دفتر خاطرات به افراد کمک می‌کند تا افکار و ترس‌های درونی خود را بیان کنند، الگوهای افکار منفی را شناسایی و حل کنند. داشتن یک دفتر خاطرات می‌تواند به شناخت خود و احساسات‌تان کمک کند.

 

هرگز نمی‌دانید چه زمانی الهام گرفته می‌شود

قرن‌هاست دفترچه یادداشت بخش اساسی از فرآیند خلاقیت بوده است. لودویگ ون بتهوون همیشه یک دفترچه یادداشت به همراه داشت؛ چرا که الهامات او در بیرون از خانه اتفاق می‌افتاد. مارک تواین در سفرهایش یک دفترچه به‌همراه داشت و ایده‌هایش را یادداشت می‌کرد. امروز هم همینطور، نویسندگان و هنرمندان مدرن می‌دانند که بهترین ایده‌هایشان احتمالاً وقتی پشت میزهایشان می‌نشینند و آماده کار هستند، به ذهنشان نمی‌رسد. آن‌ها دفترچه‌های یادداشتی را همراه خود دارند تا مطمئن شوند که وقتی فکر درخشانی به ذهن‌شان خطور می‌کند آن را یادداشت کنند. حتی اگر قصد ندارید نویسنده یا آهنگ‌ساز معروفی شوید، بدون شک در طول زندگی روزمره‌تان درخشش‌های خاصی دارید و یک دفترچه یادداشت به شما این امکان را می‌دهد که آن‌ها را به خاطر بسپارید.

 

هرگز باتری یک نوت‌بوک تمام نمی‌شود

برنامه‌ریزان و برنامه‌های دیجیتال راحت و مفید هستند؛ اما تا زمانی که باتری آن‌ها تمام نشده باشد. کاغذ و خودکار همیشه در دسترس هستند و نیازی به شارژ ندارند. حتی اگر از تلفن یا رایانه خود برای بیشتر کارهای نوشتن استفاده می‌کنید، نگه داشتن یک نوت‌بوک برای زمانی که شارژ دستگاه‌های دیجیتال شما تمام می‌شود، ضروری است.

 


اندازه‌های دفترچه یادداشت

دفترچه یادداشت‌ها در سایزهای مختلف موجود هستند. هر سایز از ان‌ها کاربرد متناسب با خود را دارد که به جزئیات آن‌ها می‌پردازیم.

 

سایز نوت‌بوک B7

 88mm x 128mm

B7 به‌عنوان پاسپورتی نیز شناخته می‌شود، برای تهیه لیست و ثبت سریع مشاهدات در مسافرت مناسب است.

 

سایز نوت‌بوک A7

74mm x 105mm

A7 یا میکرو مناسب برای یادداشت لیست تکالیف، لیست خرید منزل و ... است.

 

سایز نوت‌بوک A6

mm x 148mm 105

A6 یا نوت‌بوک جیبی مناسب یادداشت‌های روزمره است و برای یادداشت‌برداری در جلسات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای افراد خلاق که منتظر ایده‌ها و جرقه‎های خلاقانه هستند می‌تواند مناسب باشد. بسیاری از تولیدکنندگان کاغذ، نوت‌بوک‌هایی در این اندازه تولید می‌کنند تا نیاز به یک نوت‌بوک جمع‌و‌جور که کمی بزرگ‌تر از نوت‌بوک پاسپورتی است برطرف گردد.

 

سایز نوت‌بوک B6

mm x 176mm 125

نوت‌بوک B6 بزرگ‌ترین سایز نوت‌بوک است. این سایز مناسب ثبت یادداشت‌های کلاس، آموزش لغت، طراحی طرح‌ها، نوشتن نقل‌قول‌های روزانه و گرفتن افکار الهام‌بخش دارد.

 

اندازه نوت بوک A5

145mm x 210mm

A5 محبوب‌ترین اندازه نوت‌بوک است که فضای زیادی برای خلاقیت فراهم می‌کند. اندازه آن برای ژورنال‌نویسی، برنامه‌ریزی، سازماندهی، داستان‌های کوتاه، نقاشی‌ها و موارد دیگر بسیار متنوع است.

 

اندازه نوت بوک B5

mm x 250mm190

از B5 به‌عنوان نوت‌بوک ترکیب‌بندی یاد می‌شود، فضای زیادی برای برنامه‌ریزی، تصویرسازی و کتاب‌نویسی دارد. شما می‌توانید از آن برای مقاله‌ها، مضامین و سایر تکالیف نوشتن کلاس درس استفاده کنید.

 

اندازه نوت بوک A4

210mm x 297mm

از اندازه A4 برای نوشتن نامه‌ها، دست نوشته‌ها، پیش‌نویس پست‌های وبلاگ و سایر مطالب طولانی استفاده کنید.

 

صحافی دفترچه یادداشت

صحافی دفترچه یادداشت به اشکال مختلفی انجام می‌شود، که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

سیمی: صحافی به‌صورت سیمی که ظاهری زیبا دارد مناسب کودکان و نوجوانان است و استفاده از برگه‌های آن راحت‌تر است. این دفاتر به‌راحتی ورق می‌خورند، تا زاویه 180 درجه باز می‌شوند، جداکردن برگه از آن‌ها به برگه‌های دیگر آسیب نمی‌رساند و بهترین گزینه در دفاتر با تعداد بالاست.

چسبی: چسبی نوع دیگر صحافی است که استفاده از آن به‌راحتی صحافی سیمی نیست. این صحافی مناسب صفحات 50 تا 80 برگ است.

دوخت: از آن‌جایی که این صحافی به وسیله دوخت انجام می‌شود، کیفیت و دوام بالایی دارد و برای دفاتر پرکاربرد پیشنهاد می‌شود. این نوع در دفاتر با صفحات بالا استفاده می‌شود.

 

جلد دفترچه یادداشت

جنس جلد دفترچه یادداشت از اهمیت بالایی برخوردار است و در انتخاب دفترچه موثر است؛ از این‌رو به انواع جلد مناسب برای دفترچه یادداشت می‌پردازیم:

پلاستیکی: جلد پلاستیکی به‌دلیل دوام و کیفیت بالا برای دفترچه‌هایی که در طول روز استفاده می‌شوند مناسب است. ازاین‌رو انتخاب مناسبی برای دانش‌آموزان و دانشجویان است.

مقوایی: جلد مقوایی شاید دوام و کیفیت جلد پلاستیکی را نداشته باشد؛ اما از تنوع بالایی برخوردار است و برای افرادی که نیاز کمتری به دفترچه یادداشت دارند مناسب است.

نمدی: جلد نمدی عموما برای افرادی مناسب است که به بسته بندی محصول فانتزی یا صنایع دستی علاقه‌مند هستند.

پارچه‌ای: دفترچه‌های با جلد پارچه‌ای برای خاطره‌نویسی کاربرد دارد و از آن به‌عنوان دفاتر پرکاربرد مانند دفتر مشق یا چرک‌نویس استفاده نمی‌شود.

چرمی: جلد چرمی نوعی از جلد رسمی و کلاسیک است که بیشتر در بین مدیران، معلمان و اساتید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

چگونه دفترچه یادداشت مناسبی انتخاب کنید

آیا می‌دانید با نوشتن می‌توانید انرژی و افکار منفی را از خود دور کنید و به آرامش درونی برسید؟ بله، کاملا درست است. این آرامش را می‌توانید با هزینه‌ای اندک به‌دست بیاورید؛ کافی‌ست یک دفترچه یادداشت و یک قلم تهیه کنید و همه افکار، ایده‌ها و اهداف‌تان را بنویسید. شبکه چاپ در انتخاب دفترچه یادداشت‌تان به شما کمک خواهد کرد.





2023-10-23 11:02:17

دفترچه-یادداشت/ جاپ_دفترچه/ چاپ_نوت_بوک


فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست